MENY
Hem | Nyheter | Almedalen 2016 #kunskapialmedalen

Almedalen 2016 #kunskapialmedalen

Kunskapsskolan fanns på plats under Almedalsveckan 2016 för att delta i och ta del av debatten. Vi ordnade två välbesökta seminarier; "Finns skolan år 2040?" och "Från nyanländ till skattebetalare - hur kortar vi tiden?" som du kan se kortversioner av nedan.

Finns skolan år 2040? / Will schools exist in 2040?

Digitaliseringen och globaliseringen förändrar våra liv i allt snabbare takt. Hur påverkar det här framtidens skola? Kommer det ens att finnas skolor? Vad kommer att vara viktigt att lära sig? Vi spanar in i framtiden och diskuterar hur vi förmedlar kunskap på bästa sätt år 2040.

Robotar kan hantera alltmer komplexa uppgifter och problem. Experter räknar med att 53 procent av de svenska jobben finns i yrken som kan automatiseras inom 20 år. Samtidigt uppstår nya jobb som vi idag inte vet något om. Hur organiserar man en skola som möter dessa behov? Vilken roll har läraren år 2040? Vilka kunskaper och förmågor behöver framtidens elever rustas med?

Medverkande:

  • Ross Mahon, regional manager nordics, Google
  • Per Schlingmann, författare och rådgivare
  • Matilda Westerman, stabschef till utbildningsministern
  • Lars Strannegård, rektor Handelshögskolan
  • Anna Carlsson, programansvarig skolans digitalisering SKL
  • Lisa Renander, grundare av Hus24, Tech Farm och Entreprenörsspelet
  • Fredrik Lindgren, moderator, Kunskapsskolan

Från nyanländ till skattebetalare – hur kortar vi tiden?

Sverige har på kort tid fått en stor mängd nyanlända. Men det är svårt och tar lång tid att komma in i det svenska samhället. I tider som dessa krävs nytänkande och handlingskraft och goda exempel finns. Hur får vi dessa att bli fler? Vilka hinder finns inbyggda i dagens system?

Bland våra nyanlända finns många som skulle kunna bidra med viktig kompetens till svenska företag och organisationer. Tyvärr visar statistiken att det i genomsnitt tar sju år innan ens hälften är i arbete. Kom och inspireras av några företag och personer som hittat egna vägar genom systemet men som också stött på en del problem på vägen. Hur får vi de goda exemplen att bli fler?

Medverkande:

  • Maria Ferm (mp), gruppledare och talesperson för migration och lika rätt, Miljöpartiet
  • Elisabeth Svantesson (m), arbetsmarknadspolitisk talesperson, vice ordförande i arbetsmarknadsutskottet, Moderaterna
  • Abdulaziz Deno, nyanländ lärare från Syrien
  • Farzad Golchin, vd och grundare, Novare Potential
  • Christian Rosenhamer, Head of NCC Academy, NCC
  • Mikaela Valtersson, vice vd, Kunskapsskolan
  • Mattias Goldmann, moderator, Fores
Vanliga frågor

Vad är det som är speciellt med Kunskaps­skolan/Kunskaps­gymnasiet?

Det är framförallt två saker. Dels att alla elever behöver olika saker i skolan istället för samma saker och därför har vi organiserat skolan så att eleverna har viss möjlighet att påverka hur mycket tid de lägger på olika saker i skolan. Dels den nära kontakten mellan lärare och elev som byggs upp genom de personliga
handlednings­­samtalen. Läs mer om vår pedagogiska modell på grundskolanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasietlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Passar ert arbetssätt för alla elever?

Absolut. Vårt arbetssätt innebär att eleven får lära sig att ta eget ansvar och bli självständig. Man behöver inte kunna arbeta självständigt när man börjar hos oss, det är något som eleven tränas i och under resan blir allt duktigare på.

Var finns era skolor?

Här hittar du våra grundskolorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasierlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontaktuppgifter finns längst ner på varje skolas hemsida.

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 12 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med omkring 5 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolan arbetssätt, the KED Program.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.