MENY
Hem | Nyheter | "Det viktigaste är relationen till eleverna"

"Det viktigaste är relationen till eleverna"

Efter att läraren Joel Lerman släppt sina 9:or på Kunskapsskolan förra sommaren kände han att det var ett bra tillfälle att prova något nytt. Men han valde snart att komma tillbaka igen.

– Jag hade varit på Kunskapsskolan i fyra år och ville se hur det var att arbeta i en annan skola.

Bättre och gladare lärare
Två månader in på terminen ringde Joel upp rektor Magnus Dahlberg och frågade om han fick komma tillbaka.

– Jag saknade att ha personlig handledning med mina elever och den nära relationen man får till eleverna. Jag blir en bättre och gladare lärare på Kunskapsskolan, säger han och fortsätter:

– Att tjata och skälla fungerar inte. Jag bygger mycket av mitt lärande på bra relationer. För att få eleverna att göra det jag vill måste jag ha en positiv och bra kontakt med dem. Då krävs det att vi lär känna varandra.

Eleverna får "verktyg"
En vanlig dag på Kunskapsskolan i Trelleborg börjar för Joel och de andra lärarna med ett möte med arbetslaget där de går igenom dagen. Sedan har varje lärare samtal och personlig handledning med två elever innan klasserna samlas för att gå igenom dagens fasta punkter.

– Under morgonsamlingen med eleverna planerar vi dagen och veckan. Sedan tittar vi på nyheterna och pratar om vad som var viktigt och intressant. I årskurs 4 styr vi planeringen så att eleverna lär sig konceptet och får verktygen för hur vi planerar och använder loggboken.

Kan påverka mer
I den andra skolan kände Joel sig tvungen att gå in i en lärarroll som han inte trivdes med.

– Där krävdes det att jag var mer auktoritär och övervakande. På Kunskapsskolan känner jag att jag kan påverka eleverna och deras prestationer på ett mer positivt sätt. Det gör mig gladare som person. För en bra lärare tar det 20 minuter att gå 20 meter, tycker Joel.

– Då har man ett så pass stort förtroendekapital hos eleverna att de vågar fråga och prata med oss när de behöver. Det är en trygghet för både lärare och elever.

Vanliga frågor

Vad är det som är speciellt med Kunskaps­skolan/Kunskaps­gymnasiet?

Det är framförallt två saker. Dels att alla elever behöver olika saker i skolan istället för samma saker och därför har vi organiserat skolan så att eleverna har viss möjlighet att påverka hur mycket tid de lägger på olika saker i skolan. Dels den nära kontakten mellan lärare och elev som byggs upp genom de personliga
handlednings­­samtalen. Läs mer om vår pedagogiska modell på grundskolanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasietlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Passar ert arbetssätt för alla elever?

Absolut. Vårt arbetssätt innebär att eleven får lära sig att ta eget ansvar och bli självständig. Man behöver inte kunna arbeta självständigt när man börjar hos oss, det är något som eleven tränas i och under resan blir allt duktigare på.

Var finns era skolor?

Här hittar du våra grundskolorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasierlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontaktuppgifter finns längst ner på varje skolas hemsida.

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 12 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med omkring 5 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolan arbetssätt, the KED Program.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.