MENY
Hem | Nyheter | Finns skolan år 2040?

Finns skolan år 2040?

”Ja” tror panelen som diskuterade framtidens skola under Kunskapsskolans måndagsseminarium i Almedalen. Hur skolan kommer se ut, rådde det däremot lite olika tankar kring.

>> se film från seminariet >>länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Digitaliseringen och globaliseringen förändrar våra liv i allt snabbare takt. Hur påverkar det här framtidens skola? Googles nordenchef Ross Mahon värmde inledningsvis upp panelen och konstaterade bland annat att lärarrollen sett liknande ut sedan 1400-talet trots att omvärlden förändrats rejält. Hans spaning är att 60 procent av befolkningen kommer att arbeta inom yrken som inte finns i dag om 20 år. Ross Mahon lyfte fram förmågor som till exempel kreativitet, kommunikation och problemlösning som viktiga att ha med sig i framtiden.

Dagens moderator, Kunskapsskolans vd Fredrik Lindgren, satte därefter igång diskussonen med panelen. En av deltagarna var Handelshögskolans rektor Lars Strannegård:

– Utbildning är både faktakunskaper, konceptualisering och sammanhang.

Lars Strannegård menade att en vetenskaplig grund är helt centralt i utbildning.

Energin flög kring Matilda Westerman, stabschef till utbildningsministern, som tryckte på sin åsikt att alla elever kan lära och har rätt att få den hjälp de behöver för att klara av att ta sig dit de vill.

– Den dagen vi tappar tron på att alla elever kan - då kan vi gå hem och lägga oss.

Anna Carlsson, programansvarig skolans digitalisering SKL:

– Skolan måste våga utvecklas. Det är viktigt att vi lär elever att lära.

Lisa Renander, grundare av Hus24, Tech Farm och Entreprenörsspelet tror att vi i framtiden inte kommer gå till en skola som är en fysisk plats utan att vi tar in förmågor och kunskaper på ett annat sätt.

– Skolan är 2040 en community, det finns inga betyg och eleverna skapar istället ett rykte och ett online cv.

Per Schlingmann, författare och rådgivare menade att skolan alltid kommer att behöva strukturer för att vi ska nå bildning.

– Vi behöver en skola där elever har tillgång till en mentor och kan interagera med omvärlden.

Publikhavet.

Ross Mahon och Fredrik Lindgren

Vanliga frågor

Vad är det som är speciellt med Kunskaps­skolan/Kunskaps­gymnasiet?

Det är framförallt två saker. Dels att alla elever behöver olika saker i skolan istället för samma saker och därför har vi organiserat skolan så att eleverna har viss möjlighet att påverka hur mycket tid de lägger på olika saker i skolan. Dels den nära kontakten mellan lärare och elev som byggs upp genom de personliga
handlednings­­samtalen. Läs mer om vår pedagogiska modell på grundskolanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasietlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Passar ert arbetssätt för alla elever?

Absolut. Vårt arbetssätt innebär att eleven får lära sig att ta eget ansvar och bli självständig. Man behöver inte kunna arbeta självständigt när man börjar hos oss, det är något som eleven tränas i och under resan blir allt duktigare på.

Var finns era skolor?

Här hittar du våra grundskolorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasierlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontaktuppgifter finns längst ner på varje skolas hemsida.

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 12 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med omkring 5 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolan arbetssätt, the KED Program.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.