MENY
Hem | Nyheter | Förstelärarträff med fokus på utveckling

Förstelärarträff med fokus på utveckling

Stina Myringer, chef för pedagogik och utvecklingsavdelningen.

Under läsårets sista förstelärarträff samlades de flesta av Kunskapsskolans över 100 förstelärare för att summera året och fokusera på nästa läsår.

Kunskapsskolans VD Fredrik Lindgren inledde dagen med ett peppande välkomsttal och en tillbakablick för att lyfta fram årets positiva händelser. Stina Myringer, chef för pedagogik och utvecklingsavdelningen, fortsatte med hur arbetet kommer att gestalta sig nästa läsår.

Dagen innehöll föreläsning om praktiknära forskning och hur erfarenheter kan spridas kollegialt. Läromedelsförfattaren Tiia Ojala gav en föreläsning om hur elever lyckas bättre då läraren arbetar språkinriktat. Dagen avslutades med arbete i de olika nätverksgrupperna.

Anna Olsson är förstelärare och språklärare i spanska och engelska på Kunskapsskolan Borlänge

Varför blev du förstelärare?
– Jag har alltid arbetat mycket med att utveckla undervisningen. Framförallt arbetat med hur man entusiasmerar och får eleverna att vara aktiva på lektionerna. Vilket är viktigt för att skapa motivation till ämnet de läser. Att bli förstelärare var dessutom ett bra sätt att få en högre lön. Jag var förstelärare på den skola jag tidigare arbetade på och fortsatte när jag började på Kunskapsskolan för ett år sedan.

Vad har du gjort för utvecklingsarbete på din skola i år?
– Det område som jag har speciellt ansvar för är IKT (informations- och kommunikationsteknologi) och IT. Jag har utvecklat skolans arbete med chromebooks och haft ett återkommande pedagogiskt café där jag utbildar den övriga personalen i digitala hjälpmedel. Vi har gått igenom allt från dataprogram till hur Google fungerar.

Berätta om ditt nätverk
– Alla lärare i nätverket undervisar i olika ämnen vilket är bra för vi ser olika saker och behov. Vi delar med oss av våra tips och kunskaper i nätverket, som lärarna sedan delar med sig av till de andra lärarna på respektive skola. Man har inte tid att leta upp alla funktioner själv och nätverket är därför ett bra stöd.

Hur ser Kunskapsskolan ut om tre år med tanke på IKT-utveckling, från ditt perspektiv?
– Då tror jag vår personal har lärt sig att se helt annorlunda på digitala verktyg – de är på god väg redan. Ungdomar kan digitala plattformar, de flesta är riktigt duktiga på till exempel Youtube och Instagram. Men mappsystem, att bifoga filer eller hur man på bästa sätt använder sig av mejlprogram har de inte lika mycket kunskap om. Det är en sak jag tror vi har ändrat på om tre år.

Vanliga frågor

Vad är det som är speciellt med Kunskaps­skolan/Kunskaps­gymnasiet?

Det är framförallt två saker. Dels att alla elever behöver olika saker i skolan istället för samma saker och därför har vi organiserat skolan så att eleverna har viss möjlighet att påverka hur mycket tid de lägger på olika saker i skolan. Dels den nära kontakten mellan lärare och elev som byggs upp genom de personliga
handlednings­­samtalen. Läs mer om vår pedagogiska modell på grundskolanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasietlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Passar ert arbetssätt för alla elever?

Absolut. Vårt arbetssätt innebär att eleven får lära sig att ta eget ansvar och bli självständig. Man behöver inte kunna arbeta självständigt när man börjar hos oss, det är något som eleven tränas i och under resan blir allt duktigare på.

Var finns era skolor?

Här hittar du våra grundskolorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasierlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontaktuppgifter finns längst ner på varje skolas hemsida.

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 13 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med omkring 5 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolan arbetssätt, the KED Program.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.