MENY
Hem | Nyheter | Hon utforskar läraryrkets gränsområden

Hon utforskar läraryrkets gränsområden

Som lärare har man knappast brist på arbetsuppgifter men vissa får lust att göra något annat – som att utveckla undervisningsmaterial. Det är något försteläraren Charlotte Lennartsdotter på Kunskapsskolan satsat på.

Charlotte Lennartsdotter, eller Mimmi som hon kallas, arbetar som förstelärare och ämnesansvarig i NO-ämnena på Kunskapsskolan Ystad. När studierna var klara stod Mimmi i valet och kvalet om hon skulle fortsatta sin biologbana och börja forska eller ta yrkesutbildningen och bli lärare.

– Jag hade då fyra småbarn hemma och kände att lärare var det bättre valet. Det har jag aldrig ångrat. Men jag behöver utmaningar för att trivas på min arbetsplats och den möjligheten har jag fått på Kunskapsskolan. En av Kunskapsskolans värderingar är ”vi drivs av utveckling”, vilket passar mig perfekt, säger Mimmi.

I dag arbetar Mimmi med att uppdatera och utveckla innehållet i de tematiska NO-kurserna för högstadiet på Kunskapsporten, Kunskapsskolans digitala läroplattform.

– Mina veckor kan se lite olika ut beroende på vad som är på gång. Men jag undervisar 80 procent och resterande 20 ägnar jag åt att utveckla undervisningsmaterial. Inom Kunskapsskolan så finns det möjlighet att förändra och påverka. Det finns verkligen forum för det här.

Mimmi är mycket engagerad i det pedagogiska upplägget på Kunskapsskolan, hur lärare kan arbeta med fler ämnen tematiskt och hur barn lär sig på allra bästa sätt.

– Eleven är alltid i fokus. Skapar vi bra förutsättningar och material för eleverna så gör vi bra saker också för lärarna. Det finns mycket kapacitet i kollegiet på skolan, vi driver saker framåt. Man måste komma över tröskeln och ta den tiden det tar för att samarbeta med andra, säger Mimmi och fortsätter:

–Tack vare det digitala systemet så kan skolor över hela Sverige ta del av varandras erfarenheter och goda exempel. Dessutom träffas lärare på Kunskapsskolan från hela landet på den årliga kickoffen, under ämneslagsträffar eller förstelärarträffar. På dessa träffar kan vi på ett bra sätt att ta del av varandras kunskaper, säger Mimmi.

Vanliga frågor

Vad är det som är speciellt med Kunskaps­skolan/Kunskaps­gymnasiet?

Det är framförallt två saker. Dels att alla elever behöver olika saker i skolan istället för samma saker och därför har vi organiserat skolan så att eleverna har viss möjlighet att påverka hur mycket tid de lägger på olika saker i skolan. Dels den nära kontakten mellan lärare och elev som byggs upp genom de personliga
handlednings­­samtalen. Läs mer om vår pedagogiska modell på grundskolanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasietlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Passar ert arbetssätt för alla elever?

Absolut. Vårt arbetssätt innebär att eleven får lära sig att ta eget ansvar och bli självständig. Man behöver inte kunna arbeta självständigt när man börjar hos oss, det är något som eleven tränas i och under resan blir allt duktigare på.

Var finns era skolor?

Här hittar du våra grundskolorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasierlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontaktuppgifter finns längst ner på varje skolas hemsida.

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 13 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med omkring 5 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolan arbetssätt, the KED Program.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.