MENY
Hem | Nyheter | Hon vill få eleverna att diskutera mer på spanskalektionen

Hon vill få eleverna att diskutera mer på spanskalektionen

Eva Söderblom har studerat hur elever lättare kan komma igång och diskutera mer i klassrummet.

Hur kan vi få elever att använda språket mer naturligt redan i klassrummet? Det studerar Eva Söderblom som i vanliga fall är lärare på Kunskapsgymnasiet Globen.

Det var under en inspirationsträff för lärare som språkläraren Eva Söderblom fick nys om ett forskningsprojekt där fokus låg på det kommunikativa syftet med undervisningen. Nu, tre år senare, är hon tillsammans med tre andra lärare i forskningsprojektets slutfas.

Läraryrket lockade inte
Vägen dit har däremot inte varit spikrak. Lärare fanns det gott om i Eva Söderbloms släkt men yrket var inget som lockade henne. Hon flyttade istället till Spanien och arbetade som frisör när vuxenlivet knackade på dörren. Efter fem år i Spanien var det ändå kärleken till spanska språket och viljan att hjälpa andra kommunicera som fick henne tillbaka till Sverige och in i läraryrket.

– Att arbeta som frisör gjorde att jag fick en grundtrygghet i spanska språket. Jag pratade spanska dagarna i ända i flera år och språkkunskaperna har gett mig så många fler dimensioner av livet. Kan du språket som talas i ett land ger det en mycket djupare kontakt med människorna du möter.

Vill hjälpa andra nå längre
Att hjälpa andra personer använda språket och nå längre i kommunikationen är det som är kärnan i yrket som spanskalärare för Eva. Hon har arbetat som lärare i 13 år och undervisar i spanska och psykologi. Fyra timmar varje vecka ägnar hon åt forskningsprojektet där hon undersöker hur man kan designa undervisningen för en nå utvecklad dialog i klassrummet.

– Det är dialogerna som är viktiga, inte att fylla i rätt ord i en bok. Vi behöver fokusera på hur vi ska använda språket. Som lärare har jag en miljard olika val att göra för att få upp den förmågan hos mina elever och där gäller det att vi lärare inte fastnar i ett invant mönster. Det är krävande att ändra sin undervisning som man kanske tycker har fungerat länge. Med detta kan vi göra lektionerna ännu mer meningsfulla, säger Eva.

Vanliga frågor

Vad är det som är speciellt med Kunskaps­skolan/Kunskaps­gymnasiet?

Det är framförallt två saker. Dels att alla elever behöver olika saker i skolan istället för samma saker och därför har vi organiserat skolan så att eleverna har viss möjlighet att påverka hur mycket tid de lägger på olika saker i skolan. Dels den nära kontakten mellan lärare och elev som byggs upp genom de personliga
handlednings­­samtalen. Läs mer om vår pedagogiska modell på grundskolanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasietlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Passar ert arbetssätt för alla elever?

Absolut. Vårt arbetssätt innebär att eleven får lära sig att ta eget ansvar och bli självständig. Man behöver inte kunna arbeta självständigt när man börjar hos oss, det är något som eleven tränas i och under resan blir allt duktigare på.

Var finns era skolor?

Här hittar du våra grundskolorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasierlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontaktuppgifter finns längst ner på varje skolas hemsida.

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 12 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med omkring 5 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolan arbetssätt, the KED Program.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.