MENY
Hem | Nyheter | Ja till mobilrestriktion - nej tack till lag

Ja till mobilrestriktion - nej tack till lag

Den senaste tiden har debatten gått varm om lagstiftning om mobilförbud i skolan. Vd Fredrik Lindgren reder ut Kunskapsskolans syn på frågan.

Den senaste tiden har debatten om mobiltelefonernas vara eller icke vara i skolan blossat upp. I Kunskapsskolan avgör varje rektor vika regler som ska gälla för mobiltelefoner.

Lagstiftning om mobilförbud, som Liberalerna nyligen föreslagit, är inte rätt väg att gå menar Kunskapsskolans Vd Fredrik Lindgren.

- Det är viktigt att den här typen av frågor hanteras av professionen. Vi vet att mobilen har en inverkan på studiero och koncentration, men de lokala förutsättningarna kan vara olika, behoven olika och både teknik och undervisning utvecklas snabbare än lagstiftningsapparaten kan styra, säger Fredrik Lindgren.

I ett brev till alla medarbetare skriver Fredrik Lindgren om Kunskapsskolans syn på mobiltelefoner i skolan. Här är ett utdrag ur brevet:

Vi har senaste par åren regelbundet diskuterat frågan om mobilanvändning på våra skolor i olika sammanhang, inte minst i samband med rektorsträffar. Mobilrestriktioner blivit allt vanligare i takt med att våra skolor har blivit mer och mer 1-1 med Chromebooks, fler studier har kommit som visar på hur mobilen påverkar vår koncentration, samt att vi samlat egna erfarenheter av hur olika varianter av mobilrestriktioner ökar studieron och minskar nätkränkningar.

Jag föredrar begreppet “restriktioner” som är mer dynamiskt och lämnar rum för bedömning och diskussion mellan de inblandade snarare än det stelbenta begreppet “förbud”. Eftersom våra skolor befunnit sig i olika stadier av digitalisering och 1-1, och dessutom på andra sätt kan ha olika förutsättningar, har vi valt att inte gå ut med en regel som ska gälla alla våra skolor. Jag uppfattar det dock som att vi fått en allt tydligare gemensam syn på att vi skapar bättre förutsättningar för lärande på våra skolor genom att emellanåt lägga undan mobilerna. Samtidigt vet vi att det finns tillfällen då mobilen kan vara ett bra redskap i undervisningen och skolarbetet. Vi blir dessutom själva allt mer digitala.

Diskussionen kring hur man använder sig av mobilen - dess för- och nackdelar - passar verkligen in i arbetet med framtidsförmågan “Leva digitalt”. Hur man förhåller sig på ett effektivt och hälsosamt sätt till olika digitala verktyg är verkligen något viktigt vi kan lära våra elever. Det kommer dessutom bara bli än mer viktigt i takt med att digitaliseringen fortsätter och vi får fler spännande “devices”: 3D, hushållsrobotar, artificiell intelligens osv. Vi kan vara säkra på att vi behöver ha en levande diskussion i ämnet.

Varma hälsningar,

Fredrik

Vanliga frågor

Vad är det som är speciellt med Kunskaps­skolan/Kunskaps­gymnasiet?

Det är framförallt två saker. Dels att alla elever behöver olika saker i skolan istället för samma saker och därför har vi organiserat skolan så att eleverna har viss möjlighet att påverka hur mycket tid de lägger på olika saker i skolan. Dels den nära kontakten mellan lärare och elev som byggs upp genom de personliga
handlednings­­samtalen. Läs mer om vår pedagogiska modell på grundskolanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasietlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Passar ert arbetssätt för alla elever?

Absolut. Vårt arbetssätt innebär att eleven får lära sig att ta eget ansvar och bli självständig. Man behöver inte kunna arbeta självständigt när man börjar hos oss, det är något som eleven tränas i och under resan blir allt duktigare på.

Var finns era skolor?

Här hittar du våra grundskolorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasierlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontaktuppgifter finns längst ner på varje skolas hemsida.

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 13 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med omkring 5 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolan arbetssätt, the KED Program.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.