MENY
Hem | Nyheter | Kunskapsskolans kvalitetsarbete kring betygen - så går det till

Kunskapsskolans kvalitetsarbete kring betygen - så går det till

En del av Kunskapsskolans kvalitetsmodell består av arbetet kring kunskapsmål och betyg. Kunskapsskolan Linköpings rektor Henrik Svärd berättar övergripande om betygsprognos.

Elevernas kunskapsresultat följs upp i en process där Kunskapsskolan flera gånger om året analyserar betygsresultat, en del av det kallas betygsprognosen.

– En gång per termin gör vi en betygsprognos. Det är framförallt en avstämning för våra ämneslärarare och handledare för att de ska veta hur de ska lägga upp arbetet kring eleverna resten av terminen, berättar Henrik Svärd, rektor på Kunskapsskolan Linköping.

Syftet med betygsprognosen är att se till att eleverna får de kunskaper de ska ha och att säkerställa att betygen är rättvisa och korrekta.

– Rent konkret går det till så att ämneslagen samlas och går igenom elev för elev genom elevdokumentationssystemet som innehåller en beskriuvning över eleven sprestation fram till idag. Det man jämför är hur nuläget ser ut mot det satta betygsmålet för årskurs 9. Det blir även en kontroll hur eleven ligger till, vägen framåt och en uppskattning om det satta betygsmålet för årskurs 9 är rimligt, säger Henrik Svärd och fortsätter:

Henrik Svärd

– Elevers kunskaper följs upp noggrant och vi agerar tidigt om vi ser att någon riskerar att missa godkänt i något ämne. Det leder till att en stor andel elever uppnår gymnasiebehörighet och får betyg i alla ämnen.

Vilken är din roll som rektor i arbetet med betygsprognosen?
- Det är framför allt att leda arbetet och och säkerställa att arbetslagen och ämneslagen drar nytta av den information som kommer fram, kopplat till kvalitetsplanen

Vanliga frågor

Vad är det som är speciellt med Kunskaps­skolan/Kunskaps­gymnasiet?

Det är framförallt två saker. Dels att alla elever behöver olika saker i skolan istället för samma saker och därför har vi organiserat skolan så att eleverna har viss möjlighet att påverka hur mycket tid de lägger på olika saker i skolan. Dels den nära kontakten mellan lärare och elev som byggs upp genom de personliga
handlednings­­samtalen. Läs mer om vår pedagogiska modell på grundskolanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasietlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Passar ert arbetssätt för alla elever?

Absolut. Vårt arbetssätt innebär att eleven får lära sig att ta eget ansvar och bli självständig. Man behöver inte kunna arbeta självständigt när man börjar hos oss, det är något som eleven tränas i och under resan blir allt duktigare på.

Var finns era skolor?

Här hittar du våra grundskolorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasierlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontaktuppgifter finns längst ner på varje skolas hemsida.

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 13 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med omkring 5 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolan arbetssätt, the KED Program.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.