MENY
Hem | Nyheter | Missvisande bild av friskolors etablering

Missvisande bild av friskolors etablering

Mikaela Valtersson, vice VD Kunskapsskolan.

Friskolor etablerar sig både i områden med högre socioekonomisk status och i mer utsatta områden, det visar en ny rapport som nu presenterats.

Friskolor etablerar sig både i områden med högre socioekonomisk status och i mer utsatta områden, det visar en ny rapport som nu presenterats.

Den senaste tiden har en återkommande fråga i skoldebatten handlat om huruvida friskolor ligger i välbärgade områden. Karin Edmark och Nikolay Angelov, båda fil dr i nationalekonomi vid Stockholms respektive Uppsala universitet presenterar en ny ESO-rapport (Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi) på ämnet. De har analyserat vilka faktorer som varit viktiga för var man valt att starta friskolor mellan åren 1988 och 2009.

– Det är intressanta att rapporten visar att friskolor etablerar sig både i socioekonomiskt starka och svaga områden, säger Mikaela Valtersson vice VD på Kunskapsskolan och fortsätter:

– Det främsta sambandet verkar vara att friskolor etablerar sig där befolkningen är störst och växande. Detta är inte alls konstigt då man dels behöver elevunderlag och dels vill hjälpa till att ta hand om elevökningen, hellre än att konkurrera om existerande elever.

Friskolor etablerar sig ofta i borgerligt styrda kommuner.
– Vi söker samarbete med kommunen, inte konflikt, vilket gör att vi ogärna vill etablera oss där det finns motstånd för vår etablering. Det blir inte bra för någon part. Gott samarbete är bättre för alla, särskilt eleverna!

Läs hela rapporten här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vanliga frågor

Vad är det som är speciellt med Kunskaps­skolan/Kunskaps­gymnasiet?

Det är framförallt två saker. Dels att alla elever behöver olika saker i skolan istället för samma saker och därför har vi organiserat skolan så att eleverna har viss möjlighet att påverka hur mycket tid de lägger på olika saker i skolan. Dels den nära kontakten mellan lärare och elev som byggs upp genom de personliga
handlednings­­samtalen. Läs mer om vår pedagogiska modell på grundskolanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasietlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Passar ert arbetssätt för alla elever?

Absolut. Vårt arbetssätt innebär att eleven får lära sig att ta eget ansvar och bli självständig. Man behöver inte kunna arbeta självständigt när man börjar hos oss, det är något som eleven tränas i och under resan blir allt duktigare på.

Var finns era skolor?

Här hittar du våra grundskolorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasierlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontaktuppgifter finns längst ner på varje skolas hemsida.

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 12 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med omkring 5 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolan arbetssätt, the KED Program.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.