MENY
Hem | Nyheter | "Vi arbetar mycket med respekt för varandra"

"Vi arbetar mycket med respekt för varandra"

Hur får vi elever att känna en grundtrygghet? Eva Börefeldt arbetar på Kunskapsskolan Jönköping och vet vad som gör hennes elever trygga.

I januari 2006 var Eva färdig lärare men då hade hon redan en hel ryggsäck erfarenheter med sig. Tidigare hade hon arbetat på bland annat Posten och reklambyrå. Men drömmen om att bli lärare har hon alltid haft.

– När det yngsta barnet flyttade ut så bestämde jag mig för att det var dags att ta tag i lärardrömmen.

Hon är utbildad 1-7-lärare i alla ämnen utom de estetiska. Innan hon klev in genom dörren på Kunskapsskolan i Jönköping hann hon arbeta med elever med särskilda behov på ett antal andra skolor. På Kunskapsskolan i Jönköping startade hon upp årskurs 4 och 5 när skolan öppnade för de åldrarna.

– Vi ser till att vara i olika lokaler på skolan och inte bara i 4-5:ans del. Det är viktigt att de yngre eleverna möter de äldre redan från början. Då blir mötet inte så främmande, säger hon.

Eva arbetar för att eleverna ska bli trygga i sig själva.
– Vi arbetar mycket med respekt för varandra och skrattar aldrig åt någon utan med varandra. En klass med trygga individer blir också duktiga på att hjälpa varandra. Det är bra både ur ett läroperspektiv och ur ett relationsperspektiv. Kunskapsskolans pedagogik är uppbyggd runt eleverna och vi lärare finns alltid i deras närhet, säger Eva.

Varje år ordnar Eva och hennes elever en Nobelfest hemma hos Eva.

– Vi arbetar med förberedelserna för festen och samarbetar i olika gruppkonstellationer. Vi arbetar med allt från vett och etikett och det sociala samspelet, berättar hon.

Under Nobelfesten lagar de all mat tillsammans efter en egen komponerad meny.

– Vi går igenom hur vi dukar fint, gör bordsarrangemang och skriver allt från inbjudningskort till placeringskort. Allt detta för att öka trygghet och trivsel i klassen till att börja med.

–Trivsel och trygghet är en förutsättning för att det ska fungera i gruppen i ett större sammanhang, säger Eva och fortsätter:

– Att ha bra relation mellan lärare och elev gör att de alltid känner att de kan komma till oss om det är något de behöver prata om. Lärare finns alltid ute på rasterna. Ibland kan det vara lite jobbigt att alltid vara med eleverna, men när man ser resultatet är det fantastiskt. Självklart arbetar vi också mycket med att föräldrarna ska känna sig trygga och har en god kontakt med oss lärare.

Vanliga frågor

Vad är det som är speciellt med Kunskaps­skolan/Kunskaps­gymnasiet?

Det är framförallt två saker. Dels att alla elever behöver olika saker i skolan istället för samma saker och därför har vi organiserat skolan så att eleverna har viss möjlighet att påverka hur mycket tid de lägger på olika saker i skolan. Dels den nära kontakten mellan lärare och elev som byggs upp genom de personliga
handlednings­­samtalen. Läs mer om vår pedagogiska modell på grundskolanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasietlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Passar ert arbetssätt för alla elever?

Absolut. Vårt arbetssätt innebär att eleven får lära sig att ta eget ansvar och bli självständig. Man behöver inte kunna arbeta självständigt när man börjar hos oss, det är något som eleven tränas i och under resan blir allt duktigare på.

Var finns era skolor?

Här hittar du våra grundskolorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och gymnasierlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontaktuppgifter finns längst ner på varje skolas hemsida.

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 12 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med omkring 5 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolan arbetssätt, the KED Program.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.