Linda om hur det är att arbeta som koordinator på Kunskapsskolan

En person som har en mycket central roll på Kunskapsskolans alla grundskolor är koordinatorn. Linda Kindberg har jobbat som koordinator på Kunskapsskolan i Tyresö sedan 2012. Här berättar hon om sitt arbete.

När du kliver in genom ytterdörren på Kunskapsskolans grundskolor är koordinatorn ofta den person du först ser i receptionen. Alla koordinatorer som arbetar på Kunskapsskolan har ett gemensamt, de har en nyckelroll på skolan med koll på det mesta inom verksamheten.

– Min huvuduppgift är kort sammanfattat att hjälpa elever, föräldrar, lärare och rektor. Jag arbetar med administration, allt från antagning och betyg till ekonomi. Däremellan hjälper jag kanske en elev att hitta rätt klassrum. Det gäller att snabbt kunna prioritera bland sina uppgifter i vardagen, berättar Linda Kindberg, koordinator på Kunskapsskolan Tyresö och fortsätter:

– Jag tror och hoppas att de allra flesta elever uppfattar mig som en trygg punkt som de alltid kan komma till med frågor och tankar.

Vad tycker du är det roligaste med att arbeta som koordinator?
– Framförallt att det är otroligt varierat. Jag har alltid en dagsplanering, men vet ändå aldrig riktigt hur dagen kommer att bli. Ingen dag är den andra lik men så är det när man arbetar med människor. Skolvärlden förändras och utvecklas ständigt, det är väldigt roligt och gör att även jag får utvecklas. Kunskapsskolan Tyresö är en stor skola med många medarbetare och elever. Jag ser det som en otrolig förmån att få vara på en stor arbetsplats med fantastiska elever och superproffsiga lärare. Stämningen är fin och trygg, just att det är tryggt är verkligen viktigt när man är på en skola.

Vad tycker du är bra med att arbeta på Kunskapsskolan?
– Jag tycker Kunskapsskolan är väldigt bra på utveckling, det pågår ständigt utvecklingsarbeten och det är även en prestigelös stämning. Jag tycker att alla medarbetare kan och får tycka till och det bidrar till en bra stämning. Man går till jobbet och är glad, vilket smittar, eleverna blir glada när vi är glada - glädje och kärlek smittar!

– Jag upplever att Kunskapsskolan är bra på att vidareutbilda oss medarbetare. Vi gör alltid “by the book” och följer alla lagkrav, vilket är en självklarhet, men så ser det inte ut överallt i samhället. Jag känner att jag litar på att vi gör rätt och det gör mig stolt och trygg.

– Högstadietiden är en viktig tid för eleverna, de är mitt i skolgången. Det gäller att hålla i dem och se till att de mår bra och orkar under dessa år då det även händer mycket annat i livet. Det är viktigt att eleverna möts av positiva vuxna som finns där för just dem. Det faktum att vi kan göra skillnad för varje elev gör att arbetet känns väldigt meningsfullt. Dessutom är jag verkligen såld på Kunskapsskolans pedagogiska modell och att den passar alla. Det är inte lätt för en elev att ta ansvar för sin planering, men på Kunskapsskolan lär de sig metoderna för det allteftersom tiden går.

Hur tycker du att du har utvecklats under åren du arbetat som koordinator?
– Jag har blivit mycket tryggare i mig själv. Tidigare hade jag till exempel nästan fobi för att prata inför människor och nu står jag på våra informationsmöten och pratar inför ett hundratal personer.

Vad tycker du om det centrala stödet?
– Jag tycker verkligen att huvudkontoret är Kunskapsskolans hjärta. Jag kan inte komma på något som jag inte skulle få hjälp med. Det finns alltid någon att få stöd ifrån och luta sig mot. Alla vet vem jag är, trots att vi är en sådan stor organisation, det är personligt och familjärt.

Om man vill arbeta som koordinator på Kunskapsskolan, vad tror du är viktigt att veta?
- Att man verkligen älskar att arbeta med människor, att man kan hantera att ha många olika arbetsuppgifter och att man lär sig att prioritera. Det svåraste är nog att göra prioriteringen, den måste du kunna göra snabbt och se vad som är viktigast för stunden. Klarar man det då klarar man allt!

Korta fakta om Linda:

På Kunskapsskolan: Sedan 2012, arbetade inom socialtjänsten tidigare.
Bor: I Tyresö utanför Stockholm med man och tre barn.
Fritidsintresse: Tycker om att umgås med vänner och familj. Laga mat och baka och planera menyer för middagar. Tycker dessutom om att få utlopp för sin kreativa sida och målar gärna.