Peter Fredriksson: ”Det kanske är dags att se att svensk skola är bra”

De senaste veckorna har svensk skola ställts inför nya utmaningar. Hur resonerar Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson under den rådande coronakrisen och vilka förhoppningar har han för tiden efter? Det här och mycket mer innehåller senaste avsnittet av Skolprat.

Karin Rådberg och Petter Enlund har pratat om läget i skolsverige med Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
I avsnittet tar de bland annat upp likvärdighet, skolans roll i samhället, omställningen till distansundervisning, vad Skolverket prioriterar just nu, inställda nationella prov och en rättssäker betygssättning.

Peter Fredriksson är utbildad ämneslärare i svenska och historia. Han har även arbetat som rektor, varit skolchef i Sollentuna och utbildningsdirektör i Södertälje kommun. Han tillträdde som generaldirektör för Skolverketden 1 augusti 2017.

Under rådande förhållanden, då coronakrisen upptar mycket av det svenska samhällets fokus och läget kan förändras snabbt, vill vi förtydliga att detta avsnitt spelades in onsdagen den 25 mars 2020.

Trevlig lyssning!

Skolprat finns på Spotify Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Podcaster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se