Kunskapsskolans före detta grundskolechef Kerstin Wirstedt.

”Elevsynen stämde överens med min egen”

Första gången hon klev in i en Kunskapsskola var år 2004. Nu har före detta grundskolechefen Kerstin Wirstedt precis lämnat över till sin efterträdare.
Här berättar hon om vad hon från början fastnade för med verksamheten och vad som gjorde att hon stannade kvar ända fram till pensionen.

Året var 2004 när Kerstin Wirstedt fick ett samtal från en rekryteringsfirma, som frågade om hon var intresserad av ett rektorsuppdrag på Kunskapsskolan i Lund. Kerstin var då rektor på en i skola i Rosengård i Malmö och trivdes bra på jobbet, men tänkte ändå att hon skulle läsa på om den verksamhet rekryteringsfirman pratade om.

- Så det var helt enkelt det jag gjorde. Jag tyckte att Kunskapsskolans arbetssätt lät spännande och bestämde mig därför för att testa, säger hon.

16 år senare, och med en rad olika uppdrag som rektor, regionchef och sedan grundskolechef bakom sig, visar det sig ha varit ett bra beslut.

Vad var det du fastnade för med Kunskapsskolans verksamhet?
- Att kunna jobba inom en snabbfotad organisation där man kan påverka. Sedan stämde elevsynen överens med min egen. Att alla elever vill och kan lyckas under rätt förutsättningar. Det är den utgångspunkt man ska ha när man jobbar med det här, tycker jag, säger Kerstin Wirstedt.

”En skicklig rektor är grunden”

De senaste elva åren har du i din roll som grundskolechef jobbat nära rektorerna. Vad har de för betydelse för en skolorganisation?
- Det är dem det hänger på. En skicklig rektor är grunden för att skapa en skola med kvalitet. Samtidigt måste varje rektor vara rätt för just den skolan.

Du har jobbat inom Kunskapsskolan i 16 år, varför har du stannat kvar?
- Inom den här verksamheten finns det hela tiden en vilja att förbättras. Det har varit viktigt för mig. Dessutom har jag kunnat växla mellan olika uppdrag. Att jobba som rektor inom Kunskapsskolan är också väldigt konkret. Du jobbar nära eleverna och i Lund kunde jag namnet på varenda unge. Tonåringar är fantastiska att arbeta med, även om de också kan pröva tålamodet. Under Lundaskolans 10-årsjubileum träffade jag några före detta elever. Att de ville besökta sitt gamla högstadium kändes som att få högsta betyg, säger Kerstin Wirstedt.

Coachinguppdrag inom skolvärlden

Vad ska du göra nu när du är ledig och slipper pendla mellan Malmö och Stockholm varje vecka?
- Ja, jag är ju inte gammal och trött, säger Kerstin Wirstedt och skrattar. Men jag har funderat ganska länge på när jag ska sluta jobba, för det här är inget jobb man fixar på deltid. Och veckopendlandet kan jag känna att jag har gjort nu. Då känns det skönt att lämna över till någon annan som jag vet också har de här idéerna. Kanske jag tar något coachinguppdrag inom skolvärlden. Sedan finns det många bra böcker som jag inte hunnit läsa. Vi får se. Det finns så mycket man kan göra, säger Kerstin Wirstedt.

Ny grundskolechef för Kunskapsskolans alla grundskolor är Christian Wetell.