Så utvecklar James Nottingham Kunskapsskolans lärare

Vid flera tillfällen har Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet tagit hjälp av skolutvecklaren och föreläsaren James Nottingham för att inspirera sina lärare. Nu är det dags igen.
- I dessa tider, när alla jobbar så hårt, vill vi ge något extra och skapa inspiration och engagemang, säger pedagogik- och utvecklingschefen Stina Myringer-Karlsson.

James Nottingham föreläser och arbetar med skolutveckling över hela världen. Bland annat har han uppmärksammat begreppen självförmåga (self-efficacy) och kollektiv förmåga (teacher collective efficacy) och hur man som lärare kan arbeta utifrån dessa.

- Det finns en demokratisk tanke i James Nottinghams teorier om att hjälpas åt för att komma framåt. Och det är så vi arbetar inom Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet - i olika team och i olika roller. Ämneslärarna samarbetar till exempel med de personlig handledarna och studiecoacherna. Allt hänger inte på mig som enskild lärare, utan även på mina kollegor. Kraften i ett sådant kollektivt ansvar är väldigt stark, säger Stina Myringer-Karlsson, som är pedagogik- och utvecklingschef på Kunskapsskolan.

I höstas startade lärarna igång läsåret med en digital kick-off där James Nottingham var en av föreläsarna på programmet och nu under sportlovet kommer fortsättningen i den här arbetet.

- Vi kommer erbjuda våra lärare ytterligare en föreläsning för att ta vid där vi slutade förra gången, säger Stina Myringer-Karlsson.

Aktuellt just detta läsår

Hon berättar att James Nottingham då bland annat pratade om just elevernas självförmåga och hur lärarna kan arbeta tillsammans för att nå längre. Den här gången kommer föreläsningen istället att gå in mer på elevernas progression och hur man kan synliggöra den på ett bra sätt.

- Men James Nottingham kommer också att diskutera hur vi kan se vilka nivåer eleverna befinner sig på, vilket är särskilt aktuellt nu detta läsår när de nationella proven uteblir, säger Stina Myringer-Karlsson.

”Roligt att kunna ge våra lärare den möjligheten”

Hon berättar att lärarna dessutom kommer kunna delta i två digitala workshops där de kan logga in och lyfta olika frågor, funderingar och dilemman direkt med James Nottingham.

- Han är en väldigt inspirerande föreläsare och kunnig på sitt området. Därför känns det väldigt roligt att kunna ge våra lärare den här möjligheten, säger hon.

Som ett avslut i arbetet med James Nottinghams pedagogiska idéer har ytterligare ett tillfälle med den internationella skolutvecklaren bokats in.

- Det äger rum i slutet av terminen. Då kommer vi att summera läsåret, säger Stina Myringer Karlsson.

I början av höstterminen 2020 spelade podden Skolprat, som produceras av Kunskapsskolan, ett avsnitt med James Nottingham. Lyssna på avsnittet här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skolprat finns på Spotify Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Podcaster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.