Karin Rådberg är initiativtagare till utbildningen.

Kunskapsskolan satsar på vidareutbildning för ämneslagsledare

Just nu pågår en utbildningssatsning inom Kunskapsskolan, där grundskolans ämneslagsledare utbildas inom ledarskap och grupputveckling.
– Här får de tillfälle att dela erfarenheter med kollegor från andra skolor, samt diskutera hur de bäst leder sina arbetslag framåt, säger Karin Rådberg, som är initiativtagare till utbildningen.

Projektet med att vidareutbilda grundskolans ämneslagsledare påbörjades efter årsskiftet 2020. Utbildningen tog en paus under pandemin, men har nu under hösten startat igång igen.

– Syftet är att stärka och vidareutbilda våra ämneslagsledare inom ledarskap och grupputveckling, berättar Karin Rådberg, projekt- och utvecklingsledare på Kunskapsskolan, som är en av initiativtagarna till projektet.

Alla ämneslagsledare inom grundskolan har delats in i tio grupper, som går utbildningen en heldag vardera. Föreläsningar om ledarskap, grupputveckling och organisation varvas med egna reflektioner och gruppdiskussioner.

– Här får de tillfälle att dela erfarenheter med ämneslagsledare från andra skolor, som kanske gör saker på andra sätt. De får tid att diskutera med oss och varandra om hur de som ledare bäst stöttar sina arbetslag framåt, oavsett vilket ämne de arbetar med, säger Karin Rådberg.

Hon menar att möjligheten att träffa andra kollegor med samma roll från andra skolor är särskilt betydelsefull.

– Vi jobbar inte ensamma, utan tillsammans. Det blir extra tydligt under en sådan här utbildningsdag.

Hittills har deltagarna gått kursen på distans, men senare i höst planeras även fysiska träffar.

Positiv feedback från deltagarna

Karin Rådberg leder utbildningen tillsammans med tre kollegor från pedagogik- och utvecklingsavdelningen; Elin Holm, Helena Berggren och Cecilia Maront. Alla fyra har själva tidigare arbetat som ämneslagsledare inom Kunskapsskolan, och kan därför bidra med mycket kunskap och egna erfarenheter.

– Som ämneslagsledare har man ett stort ansvar. Uppdraget är brett och man behöver kunna leda många olika processer. Därför vill vi satsa på kompentensutveckling. Det är viktigt att ledarna känner sig trygga i sitt uppdrag för att kunna se vilka styrkor deras ämneslag har och vad som kan utvecklas, samt hur de som ledare kan hjälpa till med den utvecklingen.

Till våren 2022 beräknas alla ämneslagsledare på grundskolan ha gått utbildningen. Deltagarna som gått kursen hittills har varit nöjda. En deltagare skriver bland annat: “Jag känner mig tryggare i min nya roll efter dagens utbildning. Jag har fått bolla mina tankar med andra och går klokare härifrån. Trots att vi är på olika platser i landet arbetar vi tillsammans mot samma mål och med samma ambitioner.”

– Många har kommit med positiv feedback. I framtiden hoppas vi på att kunna genomföra fler och djupare utbildningar för både ämneslagsledare och arbetslagsledare på skolorna, säger Karin Rådberg.

Fakta – Ämneslagsledare på Kunskapsskolan

En ledare för respektive ämneslag utses av skolans rektor. Ämneslagsledaren är den som leder möten med sitt lag, planerar, utvärderar och följer upp. Målet är att skapa effektiva ämneslag som samarbetar bra och har en god kommunikation med övriga skolan.
– Att bli ämneslagsledare passar den som kanske har varit lärare i några år och är sugen på att ta ett större ansvar. Man blir som en “utvecklingsagent” som arbetar med prioriterade mål och leder sitt arbetslag mot positiva resultat. Det är en rolig och spännande roll, säger Karin Rådberg.

Är du intresserad av att jobba hos oss? Här hittar du lediga tjänster. Öppnas i nytt fönster.