Vd Fredrik Lindgren lämnar Kunskapsskolan för Operan

Kunskapsskolans vd Fredrik Lindgren lämnar sitt uppdrag efter snart 10 år på posten. Till sommaren tillträder han som ny vd för Kungliga Operan.

Fredrik Lindgren tog över som vd för Kunskapsskolan i Sverige 2012. Med Fredrik Lindgren som vd har Kunskapsskolan i Sverige vuxit från 9 500 till 14 500 elever och utökat verksamheten med årskurserna F-5.

– Tillsammans har vi åstadkommit fantastiskt mycket under de senaste tio åren. Jag är oerhört stolt över hur vi har stärkt vår företagskultur, höjt vårt kvalitetsarbete och vässat våra metoder och verktyg. Fler elever i fler åldrar får idag en personligt utformad utbildning och därigenom kunskaper och förmågor som ger en stark start i livet, säger Fredrik Lindgren.

Kunskapsskolan startade de första skolorna år 2000 och växte snabbt under de första åren. När Fredrik Lindgren blev vd fanns ett stort behov av att utveckla Kunskapsskolans organisation som gått från att ha varit en liten entreprenöriell verksamhet med ett fåtal anställda där alla kände varandra till att ha blivit en koncern med fler än 30 skolor och över 800 medarbetare. Idag har Kunskapsskolan 36 skolor och drygt 1300 medarbetare i Sverige.

– Fredrik Lindgren har varit en stark kulturbyggare och lämnar efter sig en organisation som genomsyras av en gemensam värdegrund, stort engagemang och professionalitet i verksamhetens olika delar. Vi önskar honom varmt lycka till i sitt nya uppdrag på Operan, säger Cecilia Carnefeldt, styrelseordförande för Kunskapsskolan i Sverige.

Fredrik Lindgren, som studerade opera på 1990-talet och har ett starkt intresse för just opera och teater, börjar på Kungliga Operan senast den 1 maj 2022 och tillträder formellt som vd den 1 juli 2022.

– Jag är lyckligt lottad som har fått ägna över ett decennium åt något av det viktigaste vi har i samhället - våra barns utbildning. Att jag dessutom nu får möjligheten att på heltid arbeta med ett av mina största intressen i livet - musik och scenkonst i alla dess former - känns fantastiskt, säger Fredrik Lindgren.

Rekrytering av ny vd för Kunskapsskolan kommer att påbörjas inom kort.