Kunskapsgymnasiet Göteborgs rektor Patric Fosshammar.

Rektor sökes: Kan du fylla Patric Fosshammars skor?

Nu söks en ny rektor till Kunskapsgymnasiet Göteborg, efter att nuvarande bestämt sig för att ta nästa steg i karriären.
Är du personen som kan fylla Patric Fosshammars skor?

I januari 2007 började den nyutbildade läraren Patric Fosshammar på Kunskapsgymnasiet i Göteborg. Nu har han bestämt sig för att lämna rollen som skolans rektor och ta nästa kliv i karriären.

- Jag har varit på samma skola i 15 år. Det är väldigt lång tid och jag känner att det har blivit dags att bredda mina erfarenheter inom skolans värld, säger han.

Nu söker Kunskapsgymnasiet Göteborg en ny rektor. Varför ska man söka ditt jobb, tycker du?
- Det finns många svar på den frågan. Jag har alltid trivts väldigt bra med både kollegor och elever. Det är en omväxlande, utmanande och lärorik arbetsplats och jag har också fått möjligheten till fortbildning. Dessutom har jag kunnat jobba både med skolutveckling och olika pedagogiska utvecklingsprojekt. Sammanfattningsvis skulle jag säga att man lär sig nya saker varje dag. Om människor, ledarskap, organisation… Det är också därför jag har stannat så länge.

Vad krävs av din efterträdare?
- Ett tydligt ledarskap och att du genuint gillar eleverna och bryr sig om deras framtid och drömmar. Men du ska också att trivas med att jobba i ett högt tempo och kunna prioritera och delegera.

Vilka egenskaper skulle du själv säga är bra att i rollen som rektor på just Kunskapsgymnasiet Göteborg?
- Framför allt att kunna samverka med alla olika roller på skolan så att det gemensamma arbetet går framåt. Men också att kunna skapa delaktighet i processer tillsammans med personal och prata med elever på ett sätt som gör att de får förtroende för dig som rektor.

Vad är det bästa med Kunskapsgymnasiet?
- Det finns väldigt mycket bra! Men om jag ska välja ut det allra bästa är det stämningen på arbetsplatsen. Det är en väldigt fin medarbetargrupp och härliga elever.

Vad blir nästa steg för dig?
- Att blir rektor för vård- och omsorgsprogrammet på Burgårdens gymnasieskola. Det blir något helt nytt för mig och jag har mycket att lära, vilket passar mig bra!

Vad vill du säga till den som får ditt jobb?
- Stort grattis! Du kommer få en fantastisk arbetsplats!

Intresserad? Här kan du söka Patrics jobb. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.