Under 2022 deltar alla arbetslagsledare på Kunskapsgymnasiet i en ledarskapsutbildning.

Kunskapsgymnasiet vidareutbildar arbetslagsledare under 2022

Alla arbetslagsledare inom Kunskapsgymnasiet deltar i en utbildningssatsning med fokus på ledarskap och nätverkande. Utbildningen startade i mars och kommer att sträcka sig över hela året.
– Arbetslagsledarna har en väldigt viktig roll. Nu vill vi ge dem fler verktyg inom ledarskap, säger Mari Isacson, projekt- och utvecklingsledare på Kunskapsgymnasiet.

Under 2022 kommer alla 23 arbetslagsledare på Kunskapsgymnasiet att genomgå en vidareutbildning inom ledarskap. Utbildningen, som sker via både fysiska och digitala träffar under året, har som syfte att stärka arbetslagsledarna ytterligare i deras formella roll och som en del av skolans ledningsgrupp, samt skapa ännu mer effektiva arbetslag på skolorna.

– Arbetslagsledarna har en väldigt viktig roll inom Kunskapsgymnasiet. Nu vill vi ge dem fler verktyg inom just ledarskap, berättar Mari Isacson, projekt- och utvecklingsledare på Kunskapsgymnasiet.

Mari Isacson.

Hon är en av initiativtagarna till utbildningen som är ett samarbete mellan Kunskapsskolans pedagogikavdelning, hr-avdelning och Skilled.

– Det här är en satsning som sträcker sig över hela året. Vi hade den första fysiska träffen i Stockholm den 30-31 mars. Temat var “Att leda sig själv och andra” vilket blev väldigt lyckat och uppskattades av deltagarna.

Nästa utbildningstillfälle är i juni. Då kommer deltagarna att få dela med sig av hur de arbetat med temat sedan första träffen, och reflektera tillsammans.

– Just att få träffa andra med samma roll är en viktig del av utbildningen. Deltagarna är väldigt engagerade och tog chansen att under första träffen diskutera med varandra om sin roll, utmaningar och hur de lägger upp sitt arbete, säger Mari Isacson.

“Ser fram emot att fördjupa mig i ledarskap”

En av deltagarna är Daniel Henriksson på Kunskapsgymnasiet Uppsala. Han har varit arbetslagsledare i snart fem år, och sammanfattar rollen som “kul, ombytlig och utmanade”.

Han är nöjd med det första utbildningstillfället och uppskattar framför allt möjligheten att få nätverka mellan skolorna:

– När vi som grupp fastnade på något intressant fick vi tid att stanna upp, reflektera och diskutera – det var guld! Det var också värdefullt att få syn på såväl likheter som skillnader i hur vi arbetar på olika skolor, samt för- och nackdelar med de olika sätten. Det gjorde att utbildningen kändes vardags- och verksamhetsnära, berättar Daniel Henriksson.

Även Isabella Völker, arbetslagsledare på Kunskapsgymnasiet Malmö, håller med om att det var givande att träffa kollegor från andra skolor.

– Det var helt underbart! Jag kommer absolut att ha nytta av mina nya kunskaper i arbetet. Jag ser fram emot nästa träff samt att få fördjupa mig i ledarskap, säger hon.

Fakta – Arbetslagsledare på Kunskapsgymnasiet

Arbetslagsledaren är den som leder möten med sitt lag, planerar, utvärderar och följer upp. Målet är att skapa effektiva arbetslag med gott samarbete inom gruppen samt med övriga skolan. Arbetslagsledaren är också en del av ledningsgruppen på skolan och är delaktig i att se till att skolan följer styrdokument och kvalitetsplanen.

Är du intresserad av att jobba hos oss? Här hittar du lediga tjänster. Öppnas i nytt fönster.