Om företaget
Jobba hos oss

Susanne Nord, ny ledamot i Kunskapsskolan Sveriges styrelse.

Susanne Nord: ”Vi måste våga lyfta positiva exempel från skolan”


Hon är både utbildad lärare och jurist, var tidigare utbildnings- och arbetsmarknadsdirektör i Nacka kommun och i höstas blev hon invald i Kunskapsskolans styrelse.
- Skolsverige har absolut utmaningar, men vi måste våga lyfta positiva exempel, säger Susanne Nord.

Att diskutera skola med Susanne Nord är en resa från 90-talet och fram till idag. Hon har stor erfarenhet från skolvärlden, har sett många olika perspektiv, vill massor, tycker att man ska våga tänka utanför boxen och har samtidigt skaffat sig en klar och trygg åsikt om var hon står i olika frågor.

Efter 17 år i Nacka kommun, där senaste rollen under elva år var som utbildnings- och arbetsmarknadsdirektör, sa hon upp sig för att satsa på något eget. I samma veva blev hon också invald i Kunskapsskolans styrelse.

- Jag kände att det var dags för något nytt och ville sluta med flaggan i topp. Nu var det läge och jag kunde göra just det. När jag sedan fick frågan om styrelseuppdraget kändes det helt rätt. Jag har en mycket positiv, personliga relation till Kunskapsskolan. Båda mina döttrar valde att gå där och de har i sina nuvarande studier användning för sådant som de lärt sig i Kunskapsskolan. Men det finns också en professionell koppling, säger Susanne Nord.

”Verksamhetsbesök är en metod jag alltid använt”

Hon berättar att hon tidigt fick upp ögonen för Kunskapsskolan under sin tid i Nacka kommun.

- Jag såg Kunskapsskolan Nackas kvalitetsarbete, blev imponerad och gjorde ett verksamhetsbesök. Vi har hållit kontakten sedan dess. Verksamhetsbesök är en metod jag alltid har använt. Då ser man hur saker fungerar på riktigt.

Susanne Nord berättar att Nacka samarbetar med alla huvudmän i området och att kommunen till exempel anordnar gemensamma rektorsmöten.

- Det är ganska unikt, men jag tror fullt och fast på den modellen, att inte polarisera mellan kommunala skolor och friskolor. Vi ska främja mångfald och nya idéer. Inte skapa ett vi och ett dem. Alla tjänar på samarbete och insikt om att vi kan lära av varandra. Det är inte rocket science.

Redan tidigt visste Susanne Nord att hon ville arbeta med skolfrågor. Det tackar hon bland annat sina fantastiska lärare för. Men också sin pappa som jobbade inom FN-organet stora delar av sitt yrkesliv.

- I och med det lärde jag mig att utbildning är en mänsklig rättighet, men ingen självklarhet. Ibland tror jag att vi tar skolan lite för mycket för givet här i Sverige. Det är så lätt att klaga och kritisera. Och visst finns det utmaningar, men jag tror att vi måste bygga en tilltro till professionen, och se de delar som fungerar och berätta om dem. Av många anledningar verkar det dock vara svårt. Sånt som är positivt skapar inte samma rubriker, säger hon.

”Man behöver ha lite roligt på kuppen”

Men vad är egentligen en bra skola? Även där har Susanne Nord en mycket klar bild och hämtar underlaget från styrdokumenten.
- Vi har bra och genomarbetade dokument, så jag knycker direkt från läroplanen. En bra skola är en skola som arbetar med att maximera och stimulera utveckling och lärande för alla elever. Och så lägger jag till - helst varje dag. En bra skola ger också eleverna den rätt till utbildning som de enligt svensk lag har rätt att få. Och så lägger jag till - att man behöver ha lite roligt på kuppen. Eleverna spenderar större delen av sin vakna tid i skolan så det vore väl sjutton om det inte skulle gå att få ha det bra där, säger hon och skrattar.

Du har ju precis blivit styrelseledamot i Kunskapsskolan. Hur känns det?
- Fantastiskt roligt och jag har verkligen fått ett varmt mottagande. Eftersom jag precis har blivit invald måste jag lära mig mer om verksamheten. Men det som hittills imponerar mest på mig är hur Kunskapsskolan jobbar med handledning. Hur man pratar med eleverna, ger återkoppling och arbetar med långsiktiga och kortsiktiga mål. Det är kunskaper jag tror alla har nytta av i livet.

Du är van att leda utbildningsprocesser och kommer att bidra till Kunskapsskolans kontinuerliga arbete med kvalitetsutveckling. På vilket sätt?
- Lite grann återstår det att se eftersom jag är inne i en lärprocess. Men jag hoppas att jag genom mina erfarenheter ska kunna vara behjälplig på flera olika sätt. Samtidigt är något av det jag jag lärt mig genom åren att man inte alltid ska krångla till saker så mycket, utan att bara göra och testa, säger Susanne Nord.

Läs mer om hur vi arbetar på Kunskapssskolan. Öppnas i nytt fönster.

© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här.