Två lärare från Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet har medverkat i ett forskningsprojekt för att ta reda på hur elever tar till sig visuella modeller och illustrationer i undervisningen.
Lärare och forskare har utifrån resultatet tagit fram fyra lektionsupplägg som testats på både mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet – och nu finns lektionerna tillgängliga för alla lärare som vill använda dem.
Det är inom STLS, Stockholm Teaching and Learning Studies, som det ämnesdidaktiska ramprojektet genomförts, och det är Maria Larsson från Kunskapsskolan Gävle och Jenny Rosengren från Kunskapsgymnasiet Malmö som representerat Kunskapsskolan i projektgruppen.
– Vårt huvuduppdrag som lärare är förstås att eleverna ska lära sig. Att jobba med undervisningsutvecklande forskning är att gå rakt på sak - vad kan jag göra för att eleverna ska lära sig det jag tänkt. Det gör att detta projekt är bland det mest meningsfulla jag gjort i min karriär, berättar Jenny Rosengren.
– Projektet började med att vi samlade in data för hur elever tar till sig visuella representationer. Där såg vi flera kritiska aspekter som undervisningen behöver synliggöra för eleverna. Ofta lägger man in modeller och illustrationer i läromedel och undervisningsmaterial för att förtydliga för eleverna, men faktum är att de istället kan göra det svårare. Man ska inte ta för givet att eleverna förstår bilderna, fortsätter hon.
Projektet, som heter Säger bilden mer än tusen ord? Om utvecklingen av elevers visuella litteracitet i samhällskunskapsundervisningen har pågått under fyra år och Maria Larsson deltog under projektets sista del. Där låg fokus på att formulera lärarhandledningarna och föra in en av uppgifterna på Kunskapsporten som är Kunskapsskolans läromedelsplattform.
– Det har varit väldigt givande och roligt att vara en del av projektgruppen, som har bestått av både forskare och lärare från olika skolor. Det var väldigt lärorikt att få jobba med så många olika människor med olika perspektiv och det har gjort att lektionsuppläggen vi tagit fram är väldigt väl genomarbetade, säger Maria Larsson.
Att delta i forskningsprojektet har gett mersmak.
– Jag brinner för didaktik och har nu gått över till att arbeta med ett nytt forskningsprojekt, om elevers förståelse för hållbar utveckling. Det är såklart intressant för mig att kunna utveckla min egen undervisning, men ännu bättre är att jag kan få bidra till lärandet i fler klassrum än bara mitt eget, säger Maria Larsson.
Nu finns lektionsuppläggen tillgängliga för alla lärare som vill använda dem, varav ett på Kunskapsskolans läromedelsplattform Kunskapsporten, som en del av kursen Världen 3, med både workshopuppgifter och material för kommunikationspass. Både Jenny och Maria har testat dem i sina egna klassrum.
– Jag kunde tydligt se en progression i elevernas förståelse för samhällsekonomi när vi gjorde uppgiften om bensin- och dieselpriserna. Eleverna lärde sig både att ta till sig de visuella representationerna och att diskutera politik och samhällsekonomi. Lektionsupplägget kunde också möta elever med olika förkunskaper och kunskapsnivå och fungerar på så sätt väl i syfte att differentiera undervisningen, berättar Maria Larsson.
Om du vill genomföra lektionerna hittar du dem här:
© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018