Jenny Rosengren, undervisar bland annat på Kunskapsgymnasiet Malmö och är LFK:s konferensgeneral.
Under tisdagen vecka 44 arrangerar Kunskapsskolan Lärarnas forskningskonferens (LFK) tillsammans med Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS). Konferensgeneral är Jenny Rosengren från Kunskapsgymnasiet Malmö som här bland annat berättar vad du som besökare kan förvänta dig på LFK.
Jenny Rosengren har arbetat i 20 år som lärare, tio av dem på Kunskapsskolan i Lund och resterande tio på Kunskapsgymnasiet Malmö. Samtidigt som hon undervisar 40 procent av sin tjänst så lägger hon 50 procent på att delta i ämnesdidaktisk forskarskola (ÄdFo).
- Jag är licentiand i samhällskunskapsdidaktik på Ämnesdidaktiska institutionen på Stockholms universitet, säger Jenny.
De tio sista procenten av sin heltidstjänst lägger hon på STLS.
- Sedan ett tag tillbaka går en stor del av den tiden åt till att, med hjälp av Kunskapsskolans pedagogikavdelning, planera LFK 2024. Det är en stor ära för mig och Kunskapsskolan att få lov att stå värd för den konferensen, men det är inget litet projekt att ro i hamn, säger Jenny.
I arbetet på STLS ingår även att handleda mindre projekt där lärare beforskar sin egen praktik samt att leda ett större projekt där flera lärare och forskare bedriver forskning tillsammans.
- Det är inte en lugn stund men jag är så glad över att jag får vara med i allt detta.
I år består programmet av ovanligt många presentationer och det finns mycket spännande att välja mellan
Lärarnas forskningskonferens inträffar alltid under tisdagen vecka 44 och i år äger den rum på Kunskapsgymnasiet Globen. Konferensen, som är en arena där lärare och forskare möts över presentationer och diskussioner, är fullbokad sedan ett tag tillbaka och i år är programmet digert.
-Besökare får ta del av planerade, pågående och avslutade forskningsprojekt med relevans för undervisning. Varje presentation är tjugo minuter lång och efter den är det tio minuter för frågor och diskussion. Det är inte bara färdiga resultat som presenteras utan även planerade och pågående projekt och den efterföljande diskussionen är lika viktig som själva presentationen, säger Jenny.
LFK är en tillgänglig väg in i sammanhang som handlar om undervisningsutvecklande forskning och många besökare återkommer år efter år.
- I år består programmet av ovanligt många presentationer och det finns mycket spännande att välja mellan, säger Jenny.
Hur ska man gå till väga för att få en överblick och koll på programmet?
-Från sajten kan man ladda ner Book of Abstracts. Där finns korta presentationer av alla projekt. Det är väl värt att titta igenom dem och kanske till och med skriva ut de sidor som handlar om de presentationer man planerar att gå på. Alla vill säga så mycket som möjligt på sina tjugo minuter så ibland går det väldigt fort och det är lättare att följa och förstå presentationerna om man har läst lite om dem i förväg, säger Jenny.
Om man blir intresserad av att beforska sin egen praktik – hur går man till väga?
- STLS finns på LFK med ett utställningsbord, där man kan gå förbi och hämta information och ställa frågor. Konferensen är också ett fint tillfälle för att knyta kontakter med forskare och andra lärare. Är man lärare på Kunskapsskolan eller Kunskapsgymnasiet kan man också kontakta Sebastian Björnhammer på pedagogikavdelningen. Han är spindeln i nätet för alla lärare från Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet och har superkoll på pågående samarbeten med olika högskolor och universitet runt om i Sverige, säger Jenny.
Är konferensen främst intressant för förstelärare /forskningsintresserade lärare?
- Absolut inte! Skollagen slår fast att utbildning ska vila på vetenskaplig grund, alltså att kunskap från vetenskapliga studier ska vara en utgångspunkt när skolan planerar, genomför och utvärderar sin verksamhet. Forskning och den särskilda blick på undervisning som forskningen bidrar med behöver finnas med varje dag, i varje klassrum hos alla lärare. Även skolledning behöver hålla sig uppdaterad, säger Jenny.
Vad kommer vara din roll under dagen?
- Som konferensgeneral har jag lagt mycket tid och kraft på planering och förberedelser. Kunskapsskolans pedagogikavdelning har varit ett stort stöd i detta och kommer att finnas på plats för att sköta det praktiska under själva konferensen. Min roll blir att se till att allt går enligt plan och rycka in om något oförutsett händer. Jag ser fram mot en givande dag, säger Jenny.
© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018