Trine Mie Mattsson är ny i rollen som rektor medan Martin Norin är inne på sitt åttonde år. Här diskuterar kollegorna läsåret som gått, vilka utmaningar de haft och hur de stöttar varandra inom rektorsgruppen.
Från början hade ingen av dem några planer på att bli rektor. Men efter många år som lärare och biträdande rektorer inom Kunskapsskolan föll det sig naturligt att gå in i rektorsrollen.
– Mitt första år som rektor på Kunskapsskolan Västerås har varit fantastiskt roligt och spännande, berättar Trine Mie Mattsson. Som biträdande rektor hade jag många stora ansvarsområden, men var inte lika insatt i andra delar, som exempelvis ekonomin. Så det har varit mycket nytt att ta in.
Hon har arbetat på skolan sedan 2008. Först som lärare i matematik och därefter som biträdande rektor i sex år. Trine upplever att det finns många inom organisationen att be om hjälp när det gäller de områden som är nya för henne. Bra stöd har hon fått från bland annat löneavdelningen, grundskolechefen och sin mentor, rektorskollegan Niklas Åkerblom på Kunskapsskolan Täby.
– Mentorskapet är jättebra. I början bokade vi in träffar regelbundet men nu ringer jag bara när som helst om jag behöver diskutera något, säger Trine.
Kollegan Martin Norin i Enskede har även han en lång historik inom Kunskapsskolan. Han började jobba som SO-lärare i Enskede för drygt 20 år sedan och har sedan dess också hunnit arbeta på Kunskapsskolan Tyresö, Spånga och Tumba. Under en period jobbade han även med implementeringen av Lgr 11 på Kunskapsskolans pedagogik- och utvecklingsavdelning. Martin blev rektor på Kunskapsskolan Tumba 2017, efter att ha haft rollen som biträdande rektor i några år.
– I Tumba arbetade jag mycket med kvalitet och utveckling, vilket var spännande. Nu är jag tillbaka i Enskede sedan två år, så cirkeln är sluten, berättar Martin.
Både Martin och Trine tror att det är stor skillnad på att vara rektor på Kunskapsskolan jämfört med andra skolor.
– Vi har ett starkt nätverk omkring oss och hela organisationen är proffsig och trygg. Här är man aldrig ensam, vilket jag tror att rektorer på andra skolor kan uppleva, säger Trine.
Martin instämmer:
– Vi har ett gott samarbete med avdelningarna på huvudkontoret, grundskoleledningen och inom rektorsgruppen. Vår kvalitetsmodell är tydlig och enkel att följa, vilket underlättar arbetet. Jag upplever också att huvudmannen lyssnar aktivt på oss rektorer och vill ha vår input.
Både Trine och Martin tycker att den kvalitetsplan som alla Kunskapsskolans skolor årligen tar fram är till stor nytta. De tror att medarbetarna uppskattar möjligheten att vara med och påverka och att det leder till att alla tar större ansvar.
– Arbetet med kvalitetsplanen är jätteviktigt, det är ett sätt att professionalisera oss, menar Martin.
Trots att han alltid känt ett stort stöd upplever Martin att Kunskapsskolan har blivit ännu bättre på att introducera nya rektorer, jämfört med när han blev rektor för sju år sedan.
– Då hade vi inga mentorer, det kom efter att jag börjat. I övrigt arbetar vi mycket på samma sätt nu som då, med regelbundna uppföljningar, rektorsmöten och klusterträffar, menar Martin, som i dag är både mentor och klusterledare.
Rektorerna ses klustervis en gång i månaden, fysiskt eller digitalt, för att diskutera ledarskapsdilemman, vardagsfrågor och planering av olika processer.
Vad är viktigast för att vara en bra rektor?
– Att vara närvarande, stötta sina medarbetare och våga ta tag i saker. Som biträdande hade jag mycket ansvar för det operativa och sprang direkt på alla bollar. Nu tränar jag på att delegera mer och ta ett steg tillbaka. Jag försöker att ha lite mer is i magen, tänka och diskutera innan jag fattar ett beslut, säger Trine.
Martin håller med och tillägger:
– Tydlighet och lyhördhet är viktigt. Den som vill lyckas bra som rektor inom Kunskapsskolan måste ha ett elevnära skolledarskap. Man måste omfamna våra värderingar för att kunna leda andra inom organisationen.
Vilka utmaningar har ni haft under året?
– För min del har det varit att komma in i alla rutiner och processer. Första halvåret lärde jag mig nya saker varje dag, nu är jag lugnare och känner att jag hinner mer, berättar Trine.
– Jag har jobbat mycket med elevhälsa som har varit ett av Kunskapsskolans prioriterade arbetsområden i år. Vi vill förändra synen på vad vår elevhälsa ska göra och varför, samt hur vi ser på eleverna. Det är ett viktigt arbete där vi har kommit långt men fortfarande har mycket kvar att utveckla. En utmaning är att fler elever mår dåligt i dag jämfört med för några år sedan, säger Martin.
Vad ser ni fram emot nästa läsår?
– Jag har en del nya idéer om strukturen för hur vi ska driva utvecklingsarbete på skolan framöver, som jag ser fram emot att testa, berättar Martin.
– Nästa år blir första året där jag och skolans biträdande rektor Gitte Lanehed har präglat hela planeringsfasen, med bakgrund i den erfarenhet vi har samlat på oss under året innan. Då tror jag att det kommer att kännas mer ”på riktigt”, säger Trine.
© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018