Maria Szabo, Kunskapsskolans pedagogikchef.
Våra skolor ska andas elevhälsa
Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet ökar sitt fokus på skolornas elevhälsoarbete.
– Barns och ungdomars behov av psykosocial trygghet har växt. Det tar vi på största allvar. Vårt fokus på elevhälsa ska märkas redan när eleverna kliver in på våra skolgårdar, säger Maria Szabo, som ansvarar för det övergripande arbetet.
Skolverket erbjuder alla huvudmän ett frivilligt dialogarbete med fokus på kvalitet. Våren 2023 genomförde Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet ett sådant. Något som ledde till ett fördjupat utvecklingsfokus både inom det centrala och lokala elevhälsoarbetet.
– Elevhälsa är ett paraplybegrepp som stödjer elevens rätt till en likvärdig utbildning i en trygg och trivsam skolmiljö. Det ska bli synligt för eleverna och genomsyra det systematiska kvalitetsarbetet på lokal nivå, säger Maria Szabo, som är tf. chef på Kunskapsskolans pedagogik- och utvecklingsavdelning.
För att utvecklingsarbetet skulle bottna i en vetenskaplig grund tog Kunskapsskolan hjälp av professor Christian Lundahl och universitetslektor Pia Skott. De har båda inspirerat, lyssnat in och utmanat grundskolans och gymnasiets rektorer gällande sin egen kompetens inom både elevhälsa och hållbar bedömning.
– Alla rektorer har fått reflektera över sina styrkor och utmaningar, ett underlag som sedan analyserats av Christian Lundahl och Pia Skott, berättar Maria Szabo.
Hon förklarar att Kunskapsskolans och Kunskapsgymnasiets skolor sedan många år tillbaka redan fokuserar på det lokala elevhälsoarbetet och att det finns med som ett eget område i det systematiska kvalitetsarbetet.
– Men på grund av medarbetar förändringar, förändringar i skollagen samt ett synligt behov hos eleverna kändes det viktigt att stärka elevhälsofokuset ytterligare, just för att vi ska kunna ligga i framkant.
Målet är nu en tydlig samordning och ett tydligt sam arbete mellan elevhälsoteamet, lärarna och övrig personal på skolan. Ett arbete, som leds av rektor, som i sin tur vid behov får stöd centralt.
– Elevhälsa är inget isolerat område som elevhälsoteamet pysslar med. Det är något som ska genomsyra hela verksamheten. Våra skolor ska andas elevhälsa och eleverna ska märka det redan när de kliver in på skolgården, säger Maria Szabo.
Hon menar att alla rektorer måste känna sig trygga i att leda ett hälsofrämjande och förebyggande arbete och att samma övergripande rutiner och processer ska finnas på alla skolor inom Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet.
– Att eleverna känner sig trygga, motiverade och orkar med sin skoldag är en viktig del. En annan är de elever som har olika slags utmaningar och har behov av riktat stöd. Där ska det finnas en tydlighet i hur vi jobbar.
Arbetet med elevhälsa har varken en början eller ett slut. Det pågår kontinuerligt
Ett team från den centrala pedagogikavdelningen kommer under en 3-årsperiod att besöka alla skolor inom Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet för att föra en dialog om hur skolorna på lokal nivå kan utveckla sitt elevhälsoarbete ytterligare.
Under läsåret 24/25 kommer arbetet även att innefatta hälsofrämjande bedömning, just eftersom examinationsuppgifter är något som kan skapa stress och psykisk ohälsa.
– Arbetet med elevhälsa har varken en början eller ett slut. Det pågår kontinuerligt. Elevernas välbefinnande kopplat till utbildning och lärande kommer alltid att prioriteras högt och det finns alltid mer att göra, säger Maria Szabo.
Christian Lundahl och Pia Skott.
Vad är hälsofrämjande bedömning?
– Hälsofrämjande bedömning är ett bedömningsarbete som ser långsiktigt på elevers bildningsprocess och strävar efter att motverka ohälsosam prestationsrelaterad stress och oro, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik, Örebro universitet.
Vad kännetecknar en skola med ett bra elevhälsoarbete?
– I en sådan skola förstår all personal att kunskap och lärande inte kan brytas loss från frågor om hälsa och välbefinnande. Det hänger ihop. Med den utgångspunkten jobbar alla skolans professioner tillsammans, under rektors tydliga ledarskap. På sådana skolor har man också en god arbetsmiljö, säger Pia Skott, universitetslektor.
© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018