Om företaget
Jobba hos oss
  • Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Världsledande OECD och UNESCO uppmärksammar personligt utformad utbildning internationellt
Sofi Klang.

Christian Wetell, Head of International Operations på Kunskapsskolan Education.

Världsledande OECD och UNESCO uppmärksammar personligt utformad utbildning internationellt

Sedan starten har Kunskapsskolan drivit idén om en personligt utformad utbildning. De senaste åren har metoden fått internationell uppmärksamhet av UNESCO, World Economic Forum - och nu senast OECD.

- Det här är framtiden, säger Christian Wetell, Head of International Operations på Kunskapsskolan Education.

Redan 2022 kom en rapport från FN:s utbildningsorgan Unesco MGIEP, där 300 forskare från 45 länder, hade tittat på de viktigaste faktorerna för framtidens utbildning. Den övergripande slutsatsen var att personligt utformad utbildning är en mänsklig rättighet. Något som enligt rapporten bland annat handlar om att varje individ har individuella förutsättningar och att skolan ska ge varje elev chansen att utvecklas utifrån sin egen potential.

- Det är fantastiskt att Kunskapsskolans pedagogiska modell stämmer så väl överens med världsledande forskning kring utbildning. Det är ett viktigt kvitto på att vi arbetar med rätt metoder för att ge våra elever de bästa förutsättningarna för starka ämneskunskaper och utveckling av sina förmågor. Dessutom stärker den internationella forskningen vårt självförtroende i de länder vi verkar i, säger Christian Wetell.

Han är Head of International Operations på Kunskapsskolan Education, vilket är den sammanhållande organisationen för verksamheterna i de länder där Kunskapsskolan verkar. Kunskapsskolan Education samverkar också med olika utbildningsorganisationer och forskningsinstitutioner runt om i världen.

- Många internationella aktörer vänder sig till oss både på grund av vår långa erfarenhet inom personligt utformad utbildning samt vårt starka globala nätverk. Det är väldigt inspirerande. Samtidigt är det viktigt för oss att hitta partners som vill verka långsiktigt och delar våra värderingar och vår syn på utbildning, säger Christian Wetell.

Utveckla elevernas värderingar och förmågor

Han berättar att även både World Economic Forum och OECD-Education and Skills förordar personligt utformad utbildning. OECD-Education and Skills kom nyligen med en modell för framtidens utbildning. Den kallas “Learning Compass 2030”.

Även den här forskningen visar, enligt Christian Wetell, på att eleverna gynnas av en utbildning som är personligt utformad, där de ges ägande och inflytande över sin utveckling. OECD:s forskning ger också tydligt stöd för vikten att arbeta aktivt med att utveckla både elevernas värderingar och förmågor och samtidigt stärka deras ämneskunskaper.

I förklaringen till den nya modellen skriver OECD att man vill gå från ett standardiserat utbildningssystem till ett som är flexibelt och personligt utformat, ett som utgår från individen.

- Detta går i linje med Kunskapsskolan syn på hur viktigt det är att utveckla både kunskaper och förmågor. Det är så vi jobbar. Intressant är nu att den skolpolitiska debatten i Sverige istället går mot en ökad detaljstyrning och standardisering av skolväsendet, medan flera ledande internationella utbildningsorganisationer och forskningsinstitut säger det motsatta. De förordar istället att skolor arbetar just med en personligt utformad utbildning, säger Christian Wetell.

Handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha

Anledningen till att de stora utbildningsorganisationerna och forskningsinstituten lyfter detta just nu menar han är att man har tittat på vilka faktorer som är viktiga i ett välmående och välfungerande samhälle.

- Jag tror helt enkelt att det handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha. Det har blivit väldigt tydligt att utöver starka ämneskunskaper behöver alla barn och ungdomar utveckla olika förmågor och värderingar. Bland annat för att öka sin förståelse för och förmåga att samverka med andra människor och få fler perspektiv. Det är grunden för det fria samhället.

Vad ser du själv att en personligt utformad utbildning ger våra elever?

- För mig handlar det i grunden om att bli sedd som människa och individ och att våra elever ges de bästa möjligheterna att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Att våga sträva efter och stötta dem i att ta ägandeskap över sig själva och sina studier, så att de utvecklas maximalt i både sina ämneskunskaper och sina förmågor.

Här hittar du OECD:s Learning Compass 2030 Länk till annan webbplats..

© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018