Kvalitetssamordnaren Karin Carlsson intervjuar forskaren Henrik Jordahl.

Intervju med forskaren: ”Så tog vi fram Kunskapsskolans förädlingsvärde”

Kunskapsskolan har ett högre förädlingsvärde i engelska, matematik och svenska, jämfört med genomsnittet för andra skolor i Sverige. Det visade sig när forskarna Gabriel Heller-Sahlgren och Henrik Jordahl undersökte Kunskapsskolans förädlingsvärde. Här berättar Henrik Jordahl hur de fick fram siffrorna.

Henrik Jordahl är professor i nationalekonomi. I en intervju med Kunskapsskolans kvalitetssamordnare Karin Carlsson förklarar han hur han och skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren gick till väga när de skulle ta reda på Kunskapsskolans förädlingsvärde. Henrik Jordahl berättar också bland annat vad förädlingsvärde är, vilka de viktigaste resultaten i undersökningen av Kunskapsskolan var och hur man som skola kan använda förädlingsvärde i sitt kvalitetsarbete.