Poddvärdarna Niklas Åkerblom och Karin Rådberg.

Fyra år med podden Skolprat

I början av mars 2019 släpptes första avsnittet av Skolprat. Mer än fyra år och knappt 60 avsnitt senare befinner sig podden på en annan plats, men grundtanken är densamma.

Diskussionen hade pågått länge. Om att Kunskapsskolan skulle starta en egen podd. Och efter många mycket förberedelser blev den verklighet den 1 mars år 2019.

– Det var kul och pirrigt inför starten. Samtidigt fanns en liten oro att vi skulle floppa och att ingen skulle lyssna, säger Karin Rådberg som idag är biträdande rektor på Kunskapsskolan Tumba och värd för podden sedan den drog igång.

Tillsammans med Petter Enlund, som då arbetade på Kunskapsskolans pedagogikavdelning, och redaktörerna och redigerarna Cecilia Ingvarsdotter och Annika Jeppsson, lanserade de det allra första avsnittet.

– I början var vi nog väldigt manusbundna och nervösa inför varje inspelning. Men med tiden kom lugnet och diskussionerna blev mer avslappnade, säger Karin Rådberg.

Efter några månader fanns podden både på Spotify och andra poddplattformar. Skolprat kunde nu börja konkurrera med olika utbildningspoddar.

– Det kändes bra att Kunskapsskolan vågade satsa på podden. Det var en viktig milstolpe för oss, säger Karin Rådberg.

Aktuella frågor inom skolvärlden

Skolprat skulle behandla den senaste pedagogiska forskningen och aktuella frågor inom skolvärlden. Namn som Inger Eriksson, Ingrid Carlgren och Joanna Lundin fanns bland de första gästerna tillsammans med flera lärare, där vissa ägnade sig åt praktiknära forskning.

Karin Rådberg skrattar.

– Vi tänkte podd hela tiden. Så fort något dök upp var alltid första tanken Skolprat! Lite som när man väntar barn och ser barnvagnar överallt.

Under våren 2020 drabbades världen av pandemin. Karin poddade då med Markus Brunfelt, idag grundskolechef för Kunskapsskolan. Konsekvenserna av covid blev temat för flera avsnitt och man intervjuade bland andra Skolv erkets generaldirektör Peter Fredriksson om distansundervisning.

– Det var spännande och intressant. I vanliga fall har vi en långsiktig plan för läsåret, här var vi på bollen direkt.

Senare började Skolprat även göra avsnitt med elevröster.

– Och det har blivit en viktig pusselbit för helheten, menar Karin Rådberg.

– Många gånger när vi möter kunniga personer i podden är rådet just att ”prata med eleverna”. Det är ju de skolan är till för och anledningen till att vi finns.

Ämnen som har tagits upp i Skolprat är till exempel ledarskap, motivation, lektionsdesign, betyg och bedömning, undervisning med hjälp av VR och psykisk ohälsa bland barn och unga, bara för att nämna några. Och i det avsnitt som hittills har haft flest lyssnare gästar forskaren Petri Partanen och diskuterar varför elever behöver utveckla förmågor.

Niklas Åkerblom blir ny poddvärd

I höstas fick Karin Rådberg återigen en ny poddkollega, rektorn Niklas Åkerblom.

– Jag har alltid tyckt om Skolprat och blev glad när jag fick frågan, men visste inte riktigt vad jag gav mig in på. Nu är jag stolt över att vara en del av podden. Vi har fått veta att lärarutbildningen använder Skolprat i sina kurser. Dessutom har rektorskollegor på andra skolor hört av sig och berättat att de lyssnar på oss i medarbetargruppen. Det känns fint, fint att kunna vara med och bidra, säger Niklas Åkerblom.

Han menar att målgruppen för Skolprat är alla som är intresserade av skolfrågor.

– Vi vill se hur teori och praktik påverkar varandra och lyfta det som är aktuellt just nu i skolvärlden, säger han.

Karin Rådberg håller med.

– Genom åren har Skolprat förändrats även om grundtanken är densamma. Vi vill undersöka kärnuppdraget inom utbildning, alltså undervisning och lärande, och ta hjälp av forskning, nyfikenhet och praktikexempel. På det sättet hoppas vi komma närmare en god utbildning, säger Karin Rådberg.

Skolprat finns där poddar finns. Här kan du lyssna på senaste avsnittet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.