Hur ser bedömningspraktiken ut för lärare i praktisk-estetiska ämnen? Om det handlar kunskapsrapporten Fokus på bedömning, som baseras på en studie genomförd av Camilla Gåfvels. Läs om rapporten här nedan.
En mycket central del i lärares praktik är betygsättningen. Detsamma gäller för rektorer och skolledning, som arbetar för att skapa förutsättningar för att främja lärarnas arbete med rättvisande och likvärdiga betyg.
I Kunskapsrapporten Fokus på bedömning – en kvalitativ studie kring bedömningspraktiker i bild, hem- och konsumentkunskap samt slöjd presenteras en kvalitativ studie där Camilla Gåfvels intervjuat lärare i bild, hem- och konsumentkunskap och slöjd för att bättre förstå dessa bedömningspraktiker.
Camilla Gåfvels, som är lektor vid Institutionen för bild- och slöjdpedagogik på Konstfack, har stor erfarenhet av undervisning och forskning i de praktiskt estetiska ämnena. I studien presenteras hur lärare går tillväga vid betygsättning och indikationer på vad som är viktigt i arbetet med rättvisande och likvärdig betygsättning.
© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018