Kerstin Wirstedt, Sverigechef.

Sverigechefen har ordet

Nu har skolorna öppnat igen och eleverna är tillbaka. Precis som det ska vara alltså! Jag hoppas att ni alla har haft en skön ledighet där ni har fått tid till både avkoppling och roliga aktiviteter.

Eleverna är förhoppningsvis utvilade och glada över att få träffa sina kompisar igen. Även om många drömmer om ett evighetslångt lov brukar de flesta uppskatta rutiner, vardag och att få finnas i ett sammanhang. Vi finns till för våra elever och fokus nu är som alltid deras lärande och utveckling.

På de flesta av våra skolor välkomnar vi ett antal nya elever i samband med terminsstarten. Det är ett krävande och ibland svårt arbete att introducera nya elever men det är viktigt att vi prioriterar detta så att alla elever känner sig välkomnade och trivs hos oss på Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet.

I grund och botten vill vi växa för att kunna ge fler elever en personligt utformad utbildning. En skola behöver också ha ett visst elevantal för att kunna hålla hög kvalitet på lång sikt. Att växa handlar alltså både om den enskilda elevens utbildning och möjligheten att ständigt utveckla och förbättra undervisningen utifrån vår pedagogiska modell.

En förhoppning jag har inför våren är att vi återhämtar oss från nöjdhetstappet på grundskolan i förra årets elev- och föräldraenkät. Gymnasiets resa har sett annorlunda ut och där hoppas jag att elevernas nöjdhet fortsätter att öka. Jag vet att vi alla jobbar hårt för att våra elever ska vara nöjda med den skola vi ger dem och det ska vi fortsätta med tillsammans.

När samhällsdebatten och media målar upp en starkt negativ bild av friskolor kan jag bli orolig över att vi inte ska orka känna oss stolta över det fina arbete vi gör. Här är det viktigt att vi vågar lita på vår egen kompetens och professionalitet. Vi vet ju att det vi gör fungerar.

Oavsett vad som händer i världen eller vad tidningarna skriver om behöver vi fortsätta erbjuda en utmärkt skola för varje elev. Det är något som vi gör och ska fortsätta göra och det ska vi vara stolta över.

Välkomna tillbaka!

Kerstin Wirstedt, Sverigechef