Kunskapsskolan Tumba och Kunskapsgymnasiet Malmö deltar i varsitt forskningsprojekt med fokus på undervisningsutveckling. Nu har båda projekten blivit beviljade forskningsmedel från Stockholms universitet.
– Det känns jättekul och gör att vi kan lägga mer tid på det här arbetet, säger Maria Filén, lärare på Kunskapsskolan Tumba.
Under hösten 2023 kunde forskare och lärare som tillsammans deltar i forskningsprojekt om undervisning söka bidrag via Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS). Två av de tre skolorna som beviljades bidrag är Kunskapsskolan Tumba och Kunskapsgymnasiet Malmö.
Maria Filén är svensklärare och specialpedagog på Kunskapsskolan Tumba. Hon och hennes kollega Katarina Lindström ingår i ett projekt om skrivundervisning på mellanstadiet tillsammans med forskarna Ewa Jacquet och Ulrika Nemeth. Forskningen kommer att pågå i ungefär två år.
– Jag ansökte om att vara med i projektet, som handlar om att motivera elever till skrivande, i höstas. Eftersom jag själv sett att en del av skrivglädjen ofta försvinner när eleverna kommer upp i mellanstadieåldern tyckte jag att ämnet lät intressant. Nu ska vi tillsammans med forskarna ta fram uppgifter som eleverna tycker är roliga, säger Maria Filén.
Vad betyder det att ni får bidrag till projektet?
– Det känns jättekul. Nu kommer jag och Katarina att kunna lägga mer tid på det här arbetet och göra det mer ordentligt. Även eleverna ser fram emot att vi ska komma igång, de tycker att det är roligt att vara med.
Nu kan vi analysera materialet mer djupgående
Även Kunskapsgymnasiet Malmö är med i ett forskningsprojekt genom STLS. Projektet leds av bland andra forskarna Anna-Maija Norberg och Björn Kindenberg och fokuserar på läsundervisning för alla åldrar, från förskoleklass till vuxenutbildning. Förutom Kunskapsskolan är Stockholm stad och Botkyrka kommun med.
– Själva frågeställningen och arbetsprocessen är framtagen av forskarna. Sedan anpassar vi så att uppgifterna passar just vår elevgrupp. Frågan är hur elevers tolkning av skönlitterär text påverkas av om de själva kreativt omskapar texten, säger Helena Åström, svensklärare på Kunskapsgymnasiet Malmö.
Förra året fick eleverna lägga till en egen scen i slutet av Strindbergs Fröken Julie, som de sedan fick spela upp för varandra.
– Den uppgiften landade väldigt väl och vi fick till intressanta diskussioner.
I år arbetar eleverna i årskurs tre med Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Uppgiften är en brevväxling mellan de två huvudkaraktärerna.
– Att vi nu får bidrag till forskningen innebär att vi kan analysera allt material vi fått in mer djupgående. Det ska bli väldigt roligt. Till hösten 2024 kommer vi att byta forskningsfråga och jag ser fram emot att fortsätta ingå i projektet, säger Helena Åström.
Om STLS
Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS) är en plattform för undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning. STLS syfte är att initiera, stödja och sprida forsknings- och utvecklingsprojekt som rör ämnesdidaktiska frågor och problem som uppstår i klassrummen.
Vill du jobba hos oss? Här kan du läsa mer om vårt arbetssätt. Länk till annan webbplats.
© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018